Tulevaisuustietoisuus kestävän liiketoiminnan ajurina

Mitä on tulevaisuustietoisuus? Määritelmissä voi olla vivahteellisia eroja akateemisesta lähteestä riippuen, mutta selkeä ja ymmärrettävä määritelmä saadaan tutkimusryhmältä, joka keskittyy tulevaisuustietoisuuteen ja sen tutkimiseen:

Tulevaisuustietoisuus on ihmisen kykyä ymmärtää, ennustaa, valmistautua ja omaksua tulevaisuus. (Lähde: https://futuresconsciousness.utu.fi/concept/)

Liiketoimintaympäristössä tulevaisuustietoisuus viittaa organisaation kykyyn ymmärtää, valmistautua ja kuvitella tulevaisuuden skenaarioita (proaktiivisesti), sekä toimia ja reagoida mahdollisiin tulevaisuuksiin. Tämä sisältää päätösten tekemisen ja reagoinnin ei vain historiallisen ja nykyisen tiedon perusteella, vaan myös niiden vaikutusten harkitsemisen tulevaisuuksissa (huom. kirjoittajan oma määritelmä).

Miksi tulevaisuustietoisuus on tärkeää yrityksille?

Vaikka usein ehkä ajatellaan, että tulevaisuustietoisuus liittyy vain innovaatioihin ja tuotekehitykseen yrityksissä, ulottuu se itse asiassa melkeinpä jokaiseen operatiivisen toiminnan osa-alueeseen. Olipa kyse sitten valintojen tekemisestä, visioiden luomisesta, strategioiden rakentamisesta tai tavoitteiden asettamisesta, tulevaisuustietoisuus on olennaista aidosti kestävien yritysten rakentamisessa. Ilman tietoisuutta tulevaisuudesta yritykset eivät voi toimia kestävästi, eivätkä  aktiivisesti harkita millaisen perinnön ne jättävät tuleville sukupolville tai millaisia mahdollisuuksia tulevaisuus avaa liiketoiminnan näkökulmasta. Tarkoitus, johtajuus, yrityksen sisäiset ja ulkoiset suhteet sekä jopa henkilökohtaiset elämänvalinnat hyötyvät kaikki tulevaisuustietoisesta lähestymistavasta.

Miten tulevaisuustietoisuutta voi harjoittaa?

On monia tapoja kehittää tulevaisuustietoisuutta. Esimerkiksi yrityksen hallitus voi näyttää suuntaa luomalla visioita ja skenaarioita tulevaisuuteen. Visioiden luominen, skenaarioiden rakentaminen ja mahdollisten tulevaisuuksien hahmottaminen ovat konkreettisia esimerkkejä tulevaisuuskeskeisestä ajattelusta. Kaikilla johtamisen tasoilla voi myös sisällyttää tulevaisuustietoisuutta päätöksentekoprosessiin, harkiten päätösten pitkäaikaista vaikutusta yrityksen arvoihin ja tarkoitukseen. Pitkäjänteinen ajattelu on arjessa haastavaa, kun päivittäisenä fokuksena on usein lyhyen aikavälin vaikutus, tulot ja tulokset. Mutta jos haluat yrityksesi menestyvän tulevaisuudessa, on välttämätöntä ajatella tammenterhoja pelkkien vaahtokarkkien sijaan - eli ajatella tulevaisuutta välittömien palkkioiden sijasta tai ainakin lisäksi. Myös innovaatiotoiminnassa, tuotekehityksessä ja yrityksen strategian toteuttamisessa on itsestään selvää, että tulevaisuuden ajattelua ja tulevaisuustietoisuutta on harjoitettava osana prosessia: minne olemme menossa, mihin maailma on menossa, mitä megatrendejä tai ilmiöitä voimme tunnistaa, joilla voi olla potentiaalista vaikutusta liiketoimintaamme, mitkä ovat mahdolliset tulevaisuuden skenaariot ja miten ne vaikuttavat päätöksiimme tänään ja huomenna?

Tulevaisuustietoisuuden soveltamisen mahdolliset vaikutukset

Tehdessään tulevaisuustietoisia visioita, strategioita ja valintoja yritykset voivat ennakoida tulevia vaikutuksia ja sopeutua sen mukaisesti, johtaen kestävämpiin käytäntöihin. Tulevaisuuden mahdollisuuksien ja uhkien huomioiminen mahdollistaa tarvittaessa myös nopeamman reagoinnin muutoksiin. Tänään tehtyjen toimien vaikutusten pohtiminen saa myös miettimään päätösten eri näkökulmia (esim. sosiaalisia, ympäristöön liittyviä, taloudellisia, inhimillisiä), mikä laajentaa näkökulmaa liiketoimintaan yleisesti. Tutkimusten mukaan tulevaisuustietoisuus koostuu 5 ulottuvuudesta: aikakäsitys, toimijuus, avoimuus, systeemisyys ja vastuullisuus (lue lisää täältä https://futuresconsciousness.utu.fi/concept/). Yksilötasolla tietoisuus ja näiden viiden ulottuvuuden harjoittaminen auttaa tekemään parempia ja kestävämpiä päätöksiä, ei ainoastaan liiketoiminnassa vaan myös arkielämässä.

Tulevaisuustietoisuus on yhä tärkeämpää yrityksissä ja yritysten johtamisessa jatkuvan muutoksen ja kehitysvauhdin keskellä.  Kuinka tulevaisuustietoinen hallituksesi, johtoryhmäsi tai tiimisi on? Testatkaa kykynne ymmärtää, ennakoida ja valmistautua tulevaisuuteen! Lue lisää tulevaisuustietoisuudesta liiketoiminnassa ja tilaa “Tiimin tulevaisuustietoisuus” -analyysi tästä:

Photo by Drew Beamer on Unsplash

Paula Ylisassi

Paula (KTM, HHJ, Certified PO) on muutosagentti ja yrittäjä, jolla on 25 vuoden monipuolinen kokemus liiketoiminnan ja digitalisaation johtamisesta sekä isoissa korporaatioissa että kasvuyhtiöissä, niin Suomessa kuin kansainvälisestikin, hallituksista ja johtoryhmistä operatiivisiin rooleihin.

Next
Next

Strateginen ajattelu kuuluu kaikille