Älä aloita koodamisesta, kun tähtäimessäsi on uusi digitaalinen palvelu

Kerran eräs startup yrittäjä otti minuun yhteyttä ja pyysi, voisinko auttaa tekemään heidän uudesta digitaalisesta palvelustaan visuaalisesti houkuttelevamman näköisen? Se kun oli viittä vaille valmis palvelu, missä päätoiminnallisuudet oli koodattu ja kaikki toimi niinkuin pitikin. Enää puuttui se houkuttelevan näköinen käyttöliittymä, jolla palvelu saataisiin myös asiakkaille myytyä. Siinä kohtaa lähdin kyselemään tarkemmin ideasta ja koko palvelun tarkoituksesta. Yhdellä ainoalla kysymyksellä tulin romuttaneeksi koko business casen. Sitä kun ei ollut olemassa. Oli ollut kova kiire lähteä teknisesti toteuttamaan itselle rakasta ideaa ilman, että asiakastarpeita oli tutkittu millään tavalla, saati mietitty liiketoimintamallia ja sen elinkelpoisuutta.


Muistutus - emme tee palveluita itsellemme

Olemme herkästi tilanteessa, missä rakastumme omiin ideoihimme, emmekä saa ajattelua enää uusille urille. Haluamme oman ideamme menestyvän ja tuovan liiketoiminnallista hyötyä yritykselle. On kova kiire lähteä toteuttamaan ilman, että on varmuutta tehdäänkö ylipäätänsä oikeita asioita. Liiketoimintahyödyn saavuttaminen ei kuitenkaan onnistu omaa napaa tuijottamalla ja kiirehtimällä toteutusvaiheeseen.

Ihan jokaisen yrityksen rahan alkulähde on maksava asiakas. Jos asiakas ei koe saavansa arvoa, minkäänlaista hyötyä yrityksen tuotteesta/palvelusta, ei hän sitä myöskään osta. Tuotteen/palvelun pitää täyttää asiakkaan olemassa olevat tarpeet tai ratkaista jokin ongelma, ts. parantaa jollakin tavalla asiakkaan maailmaa niin, että hän on siitä valmis myös maksamaan. 

Kun asiakkaiden maailmaa, tarpeita ja ongelmia lähdetään tutkimaan mahdollisimman varhaisessa vaiheessa, hallitaan myös riskejä - tehdään alusta asti oikeita asioita ja tehdään niitä oikein. Investointeja tehdään vain sellaiseen, millä on aidosti merkitystä niin asiakkaalle kuin loppukädessä yritykselle itselleen. 

Aloita konseptoinnilla ja validoinneilla

Vaikka tekninen toteutus on iso osa tuote/palvelukehitystä, toisin kuin moni ajattelee, tulee se verrattain myöhään kuvioihin mukaan. Asiakastarpeita voidaan tutkia ja ideoita validoida asiakkailla hyvinkin varhaisessa vaiheessa ilman riviäkään koodia, nopeasti ja pienin panostuksin. Asiakastarpeiden selvittämisen ja validoinnin lisäksi, ennen tuotekehityksen täysimittaista käynnistämistä, pitää idea saada myös myytyä eri sidosryhmille ja rahoittajille. Uuden digitaalisen palvelun rakentaminen ja kaupallistaminen vaatii rahaa ja resursseja. On tärkeää saada eri sidosryhmät samalle kartalle keskustelemaan samasta asiasta ennen isojen investointien tekemistä. Tähän auttaa idean henkiin herättäminen eli konseptointi.

Konseptoinnissa idea konkretisoidaan piirtämällä erilaisia ratkaisuvaihtoehtoja idean ympärille. Konseptista voidaan tehdä myös interaktiivinen prototyyppi, mikä toimii kuin oikea palvelu, mutta riviäkään koodia ei ole vielä tuotettu. Protolla on helppo kertoa idea niin asiakkaille kuin sidosryhmille ja rahoittajille. Sillä voidaa myös validoida asiakkaiden tarpeet sekä arvolupaus - varmistaa, ollaanko tekemässä oikeita asioita. Palautetta saadaan siis hyvin aikaisessa vaiheessa ja ideaa ja ratkaisuvaihtoehtoja voidaan iteroiden jatkokehittää.

Kaipaatko idean konseptointiin toteutuskumppania?

Autamme konkretisoimaan ja herättämään henkiin ideasi, oli kyseessä sitten korporaation tai startupin web- tai mobiilisovellusidea. Voimme myös auttaa asiakastarpeiden, arvolupauksen sekä liiketoimintamallin validoinnissa.

Olemme konseptoineet ja kaupallistaneet digitaalisia palveluita niin isoille kansainvälisille korporaatioille kuin start upeillekin useille toimialoille niiden vaihdellessa finanssitoimialasta, hyvintointiin ja urheiluun, e-commerceen, matkailuun, kuljetukseen, turvallisuuteen, sosiaalisen median ja vanhuksille suunnattuihin palveluihin. Onpa tullut myös deittipalvelu konseptoitua.  Meillä on osaamista kaikista tuotekehityksen vaiheista ja tiedämme, mitä milloinkin pitää tehdä ja miten. Olemme luovia ongelman ratkaisijoita, mutta ymmärrämme myös toteutettavuuden ja liiketoiminta-arvon päälle. Täysin uusien liiketoimintalähtöjen lisäksi, pystymme haastamaan myös nykyistä liiketoimintaasi ja etsimään sieltä uusia tai piileviä mahdollisuuksia. 

Jos olet yhtiömuotoinen pk-yritys, jolla on kansainvälistä potentiaalia omaava uusi tuote- ja palveluidea, voit nyt myös hakea tukea tuote/palveluidean innovointiin Business Finlandilta. Business Finland tarjoaa täysin veloituksetonta 6 000 € arvoista innovaatioseteliä, joka voidaan käyttää idean konseptointiin ja prototyypin rakentamiseen. Tutustu tarkemmin Business Finlandin innovaatioseteliin ja sen ehtoihin. Voit aina myös ottaa meihin yhteyttä ja kysyä lisää, yhteydenotto ei sido sinua mihinkään, autamme mielellämme sinua eteenpäin ideasi kanssa.

Jenni Saarenpää

Jenni on yrittäjä, strategi, innovoija ja vuokrajohtaja, jolla on yli 19 vuoden kokemus digiajan liiketoiminnasta. Jenni on auttanut niin strategioiden luonnissa ja täytäntöönpanossa, innovoinnissa ja muutoksen johtamisessa. Koulutukseltaan Jenni on sekä filosofian maisteri, pääaineena tietojenkäsittelytiede että medianomi, pääaineena kuvallinen viestintä.

Previous
Previous

Johda tulevaisuuttasi vahvistamalla tulevaisuuden johtajuuttasi

Next
Next

Älä nosta asiakasta strategiakalvoille, ennen kuin luet tämän!