Mitä asiakasymmärrys on?

Asiakasymmärrys on yksi liiketoiminnan tärkeimmistä kivijaloista, jonka päälle koko liiketoiminta rakennetaan. Se ei ole mutu-tietoa siitä, mitä kuvittelemme asiakkaiden tarvitsevan, eikä se myöskään ole sitä, mitä hierarkiassa ylimpänä oleva johtaja väittää sen olevan. Asiakasymmärrys on kerättyä tietoa asiakkaalta itseltään, hänen tarpeistaan, ongelmistaan, motiiveistaan, käyttäytymisestään ja haluistaan. Jokaisen yrityksen rahan alkulähde on asiakas, miksi et siis nostaisi rahan alkulähdettä huomion keskipisteeksi kaikessa tekemisessä ja johtamisessa?

Mitä tapahtuisi, jos…

  • Sen sijaan, että hyppäätte suoraan uudelle liiketoiminta-alueelle, tutkisitte asiaa myöskin asiakkaiden näkövinkkelistä? Onko uudella liiketoiminta-alueella ollenkaan liiketoimintapotentiaalia vai onko se kuolleena syntynyt ajatus?

  • Sen sijaan, että teette ja tarjoatte kaikkea kaikille, miettisitte tarkemmin, keitä ne teidän asiakkaat tarkalleen ottaen ovat? Kenelle haluatte tuotteita/palveluita tarjota, miksi, miten ja missä kanavissa?

  • Sen sijaan, että hyppäätte suoraan operatiiviseen päätyyn toteuttamaan tuotteita/palveluita, selvittäisittekin ensin, mitkä ne asiakkaiden tarpeet ja ongelmat tarkalleen ovat, joita yritätte ratkoa?

  • Sen sijaan, että laittaisitte kymmeniä ja kymmeniä tuhansia euroja markkinoinnin hakuammuntaan, selvittäisitte ja testaisitte, mikä myyntiviesti resonoi millekin asiakaskohderyhmälle?

  • Sen sijaan, että asiakaspalvelutilanteessa asiakasneuvoja on öö aapisen reunassa asiakkaan kohdatessaan, hyödyntäisitte jo olemassa olevaa asiakastietoa ja -ymmärrystä palvelutilanteessa parhaan mahdollisen asiakaskokemuksen tarjoamiseksi?

Asiakasymmärrystä voidaan hyödyntää sekä strategisella että operatiivisella tasolla, kaikilla liiketoiminnan eri osa-alueilla. Asiakasymmärrys on elintärkeää menestyvälle liiketoiminnalle. Kilpailu kiristyy ja yritysten elinkaaret lyhenevät entistä tiiviimmässä tahdissa. Jotta olisitte relevantteja asiakkaille myös jatkossa, on ymmärrettävä asiakkaita ja eri asiakaskohderyhmien tarpeita entistä paremmin. Mitä paremmin ymmärrätte asiakkaiden tarpeita ja ongelmia sekä pystytte myös näihin tarpeisiin tarjoamaan ratkaisuja, sen parempaa liiketoimintaa voitte tehdä. Tyytyväinen asiakas hyvin todennäköisesti ostaa uudestaan ja suosittelee teitä myös muille.

Mistä asiakasymmärrystä saa?

Asiakasymmärrystä voidaan kerätä monesta eri lähteestä ja sitä pitäisikin kerätä monipuolisesti, sillä yksikään asiakasymmärryksen lähde ei yksinään tarjoa kaikkia vastauksia. Mistä asiakasymmärrystä sitten oikein saa?

  • Asiakkailta itseltään kysymällä haastatteluiden ja kyselyiden muodossa tai asiakkaita itse havainnoimalla.

  • Seuraamalla asiakkaiden käyttäytymistä digikanavissa ja hyödyntämällä dataa valintojen ja päätösten teossa. Datasta voidaan tehdä myös mallinnuksia eri asiakasdataa hyödyntäen ja segmentoida asiakkaita datan perusteella.

  • Asiakkailta kerätyistä asiakaspalautteista, mikä toimi ja mikä ei toiminut. Mitä uusia tuotteita/palveluita tai niiden ominaisuuksia voisi mahdollisesti kehittää tulevaisuudessa?

Asiakasymmärrys on ensimmäinen askel kohti asiakaskeskeistä toimintaa, missä arvon luominen asiakkaalle on laitettu kaiken tekemisen keskiöön. Jos sinäkin olet herännyt ja haluat organisaation toimivan asiakaskeskeisesti, aloita ensin asiakasymmärryksestä.

Parempaa liiketoimintaa asiakasymmärryksellä -verkkovalmennus

Jos haluat tehdä parempaa liiketoimintaa ja ottaa myös ensimmäiset askeleet kohti asiakaskeskeistä toimintaa, Parempaa liiketoimintaa asiakasymmärryksellä -verkkovalmennus on juuri sinulle tehty. Valmennuksessa käydään läpi:

  • Mitä asiakasymmärrys tarkalleen on?

  • Miksi se on niin tärkeää?

  • Mistä eri lähteistä asiakasymmärrystä voidaan kerätä ja mihin hyödyntää?

  • Paljastan omat tapani toimia case-esimerkin avulla, miten monipuolisesti kerään ja hyödynnän asiakasymmärrystä

  • Opit myös itse rekrytoimaan, haastattelemaan ja analysoimaan asiakashaastatteluiden tuloksia

Tämä valmennus on erityisesti sinulle, jonka ydinosaamista ei ole asiakaskokemus tai asiakaskeinen toiminta, vaan voit olla esimerkiksi liiketoiminta- tai teknologiataustainen henkilö. Valmennus on myös loistava uran alkuvaiheessa olevalle designerille, joka haluaa saada kokonaiskuvan asiakasymmärryksestä ja asiakkaiden osallistamisesta sekä nähdä parhaat käytännöt ja työtavat, mitä olen 18 vuotta kestäneen työurani aikana oppinut. Parempaa liiketoimintaa asiakasymmärryksellä -verkkovalmennus on kaikille muutoksentekijöille, jotka haluavat muuttaa liiketoimintaa inhimillisemmäksi ja kestävämmäksi. Lue lisää Parempaa liiketoimintaa asiakasymmärryksellä -verkkovalmennuksesta ja ilmoittaudu mukaan.

Jenni Saarenpää

Jenni on yrittäjä, strategi, innovoija ja vuokrajohtaja, jolla on yli 19 vuoden kokemus digiajan liiketoiminnasta. Jenni on auttanut niin strategioiden luonnissa ja täytäntöönpanossa, innovoinnissa ja muutoksen johtamisessa. Koulutukseltaan Jenni on sekä filosofian maisteri, pääaineena tietojenkäsittelytiede että medianomi, pääaineena kuvallinen viestintä.

Previous
Previous

Älä nosta asiakasta strategiakalvoille, ennen kuin luet tämän!

Next
Next

Kaikki heistä haaveilevat mutta harva osaa heidät pitää